Paisaje Desencajado

See this work at paisajedesencajado.com — (Firefox PC/Mac)

About Paisaje:

This work is a machine based on the speed and the algorithmic culture that defines a new form of existence: that of digital production and its vocation of boundless generation. I could not explain this work but I could describe what we see: there is a changing background of found landscapes videos (of a landscape idea, bucolic, cloistered in the romantic view of the horizon and the trees) and on top of this there are videos, also found, of people unpacking objects from different and varied boxes, moved by the spell of the touch of the cardboard and its sound that is like thin and soft fabric.

The veins of the market economy are bigger than their own blood: between containers, bubble wrap, cardboard boxes and avocados in cellophane, capitalism is really an ark of bags and packaging, a huge ship that moves slowly but with no pause. Receptacles of precious things and of relative urgency are now the center of experience. It is on the surface of things where this work finds its symbols.

The work is continuously renewed and no another image will be exactly the same as the one you see at this moment. The work is shown from the internet and its appearance in this room is like a beacon – but it can be seen in your home, as if this machine were a chimney, an ever changing and potentially eternal fire.

Between capitalist fetishism and the notion of landscape the author empties the work of text and context, inviting us to see simply what unfolds: the boxes (the variable paths of desire) and the landscape (the trained and subdued sight) in a strange film that self-edits and that is also a sound ensemble that places us in the same place of plants and things.

Carmenza Rayo-Schnell

 

Work shown in FUGA – Fundación Gilberto Alzate Avendaño – May 6 – June 6, 2019 – Bogotá, Colombia

 

++++++++++

 

Esta obra es una máquina basada en la velocidad y la cultura algorítmica que define una nueva forma de existencia: la de la producción digital y su vocación de generación desmesurada. No podría explicar esta obra pero podría describir lo que vemos: hay un fondo cambiante de videos encontrados de paisajes (de una idea de paisaje, bucólica, enclaustrada en la mirada romántica del horizonte y los árboles) y encima de esto aparecen videos, también encontrados, de personas desempacando objetos de cajas distintas y variadas, movidos por el hechizo del tacto del cartón y su sonido que es como tela delgada y suave.

Las venas de la economía de mercado son más grandes que su misma sangre: entre containers, plástico de burbujas, cajas de cartón y aguacates en vinilplex, el capitalismo es realmente un arca de bolsas y empaques, un barco enorme que se mueve lentamente pero sin ninguna pausa. Receptáculos de cosas preciosas y de urgencia relativa son ahora el centro de la experiencia. Es en la superficie de las cosas donde esta obra encuentra sus símbolos. 

La obra se renueva continuamente y nunca otra imagen será exactamente igual a la de este momento. La obra se muestra desde internet y su aparición en esta salita es como un faro –pero puede verse en la casa, como si esta máquina fuera una chimenea, un fuego siempre cambiante y potencialmente eterno. Entre el fetichismo capitalista y la noción de paisaje el autor vacía la obra de texto y contexto, como si nos invitara a ver simplemente lo que se despliega: las cajas (los caminos variables del deseo) y el paisaje (la mirada entrenada y sometida) en una película extraña que se auto-edita y que es, también, un ensamble sonoro que nos coloca en el mismo lugar de las plantas y las cosas.

Carmenza Rayo-Schnell